Andra delen av New England & NYC

Förlåt att jag inte uppdaterat på så länge men jag har tyvärr inte haft tid.. Här kommer andra delen av min fantastiska resa!

Nästa dag åkte vi till staten Connecticut där New Haven låg. Det är en mycket mysig universitetstad med gamla spännande byggnader där det berömda universitetet Yale ligger. Har man kollat på exempelvis Gilmore Girls utspelar sig en del av serien där omkring. Jag, mamma och Anna gick med på en tour omkring Yale campuset och fick höra på många intressanta historier. Och känna på Yale-statyns fot som ger tur. Yale verkar vara en jättebra skola i en mycket trevlig stad.

Efter det åt vi på den supergoda italienska restaurangen Olive Garden. Vi tog in på ett hotell och nästa dag bar det vidare till New York City. Vi bodde på Manhattan på Hotel Beacon som låg på Upper West Side. Det var jättefint och vi hade turen att bo på den 24:e vånigen utav 25. Vi fick en helt otrolig utsikt över Manhattan. Vi strosade runt utmed Broadway och jag bara älskar atmosfären på Manhattan. Vi råkade gå på ett cafe där dom bara hade massa svenska bakelser och produkter. Helt random men kul! Vi köpte underbart goda och nyttiga fruktsmoothies på favoriten Jamba Juice. Ett måste att testa i NYC!!

Vi gick längs med Broadway och besökte den gigantiska M&M shoppen. Efter det gick vi till Rockafeller Center och kollade runt på platsen med alla internationella flaggor. Vi gick förbi det berömda hotellet Waldorf-Astoria och smet in där för att kolla in stället. Dom hade en egen pianist och en Starbucks. Det var jättefint. Sedan hittade vi en sjukt cool artsbutik. Vi ville köpa tavlor men det var lite för exklusivt tyvärr..

Hela familjen åkte upp i Rockafeller Center där man ser ut över hela Manhattan. Helt grym utsikt och jag var tvungen att föreviga synen genom att ta en massa kort.

Efter det gick vi runt i Central Park och besökte tillsist platsen där John Lennon blev mördad och hans minnesställe där dom spelar hans låtar. När vi kom tillbaka till hotellet såg vi att Regina Spector skulle spela precis bredvid  samma kväll men det var tyvärr utsålt. Istället gick vi på Fairway Market mittemot hotellet som är en upplevelse i sig. Från vårt rum på 24:e våningen fanns det mycket man kunde se.

Nästa dag gick jag och Anna ut för att shoppa. Resten av familjen gick på museum. Vi gick till våra favoriter och åkte subway för att ta oss dit vi ville. Tyvärr var det tråkigt regnväder ute. På kvällen gick hela familjen till Times Square och det är sagolikt, som att kliva in i en helt annan värld. Jag bara älskar att gå omkring där och kolla på alla neonlysande reklamskyltar och på saker som händer i varenda hörn.

Nästa dag tog vi subway till SoHo och Greenwich Village området. Där är det verkligen mysigt att gå omkring och det är känt för att vara kändistätt. Vi såg dock bara han killen som är med i Joey från Friends spin-off serie som spelar hans systers son haha. Helt ointressant hihi. Vi åt på ett supermysigt ställe och sedan gick mamma, pappa och ida igenom Chinatown för att ta färjan och se frihetsgudinnan. Jag och Anna som redan haft vår turisttur i New York gick runt på SoHo ett tag till. Vi stannade till för att köpa lite himmelsk god Jamba Juice och sedan besökte vi Marc Jacobs affärer.

Sedan tog vi subway ner till Manhattans södraste punkt Battery park där man kan se ut till frihetsgudinnan. Vi hade hört talas om ett svenskt midsommarfirande där och mötte upp familjen. Det var helt otroligt underbart att se detta svenska firande efter att inte på ett år ha varit i närheten av sverige eller svenska människor. Alla snackade svenska, hade midsommarkrans i håret och där fanns svensk mat i mängder! Jag var lycklig. Vi var där resten av kvällen och dansade runt midsommarstången och åt svensk mat. Där fanns också en kille från Göteborg som spelade gitarr och sjöng. Många nyfikna amerikaner kom för att se vad som försigick. Det var också så himla fint att hela tiden se frihetsgudinnan i bakgrunden av midsommarstången. Himmelriket helt enkelt :)

På kvällen åt vi supergod yoghurt glass med bär och frukt på Pinkberry.

Sista dagen gick vi runt lite överallt i ösregnet. Vi gick på marknad på Times Square och helt plötsligt träffar jag på Kara från Lansing där. Helt sjukt egentligen men kul haha. Jag, mamma och Anna fick biljetter till musikalen Phantom Of the Opera och Ida och Pappa gick och såg Shrek the musical. Den var helt grym verkligen, se den!!

Sedan var det stressigt för jag skulle till en helt annan flygplats än min familj. Jag åkte i en buss dit och som tur var träffade jag tre andra tjejer som också var utbytesstudenter. Det var jättekul att prata med dom om hur deras år varit och vi hade alla bott väldigt olika men ändå haft en del liknande upplevelser. Jag mellanlandade i Stockholm och lyckligtvis skulle en av dom andra tjejerna vidare till Göteborg. På flygplatsen blev jag glatt överraskad av några kompisar. Sedan hade hela släkten ordnat en välkomstfest för mig med svensk god mat. Det kändes faktiskt skönt att vara hemma och träffa alla!