Christmas Holidays

En vecka har spenderats i stugan uppe i norr. Snö i mängder var det, man kände sig helt insnöad. Det är ju inte allt för ofta som man faktiskt upplever en "White Christmas". När vi kom dit klädde vi deras gigantiska julgran. Dagarna innan jul gjorde vi inte mycket annat än bakade. Jag bakade lussekatter (väldigt uppskattat), kola, lingonbröd och gjorde marsipan figurer. Tillsammans med julgodiset jag fick av er där hemma och julmusten jag köpte kändes det lite mer som hemma.



Vi firade alla jular i stugan och släkten kom till oss. Vår första jul firades den 24:e december med Jackies släkt. Istället för julmat gjorde vi våra egna pizzor. Vi öppnade några paket och jag fick lite saker från deras släkt också.



Den riktiga amerikanska julen firas den 25 december, och då väcktes jag klockan 6 av en uppspelt Katie. Hon älskar julen och är så exalterad att hon inte kan sova på hela natten. Det enda hon pratat om är julafton och om hur excited hon är. Hon hade klämt och känt på varenda paket och t.o.m. slått in julklappar till sig själv. Ja, jag har då aldrig sett något liknande. Tillbaka till julafton och min tidiga uppväckning. Hela familjen mötte samma öde och vi satt där trötta medans en överenergisk Katie delade ut julklappar. Jag fick en massa bra saker bl.a. skivor, giftcards, böcker. Önskade mig inget speciellt, så det var ju svårt för dem att köpa saker. Efter det var jag och Katie ute och lekte i snön en lång stund och sedan åkte jag för första gången snöscooter. De hade två, men eftersom jag inte får lov att köra själv för min organisation fick jag sitta bakom Jake. Det var en upplevelse i sig, jättekul på samma gång som jag trodde jag skulle dö hela tiden. Det gick så fort och kändes ganska ostabilt.



Senare på dagen kom Jerrys släkt. Ganska många människor, och inga jag träffat tidigare. Ändå fick jag fina saker, bla. en Tommy Hilfigher väska, giftcards, och smycken. Deras tradition är att man drar en persons namn, och till den köper man främst julklappar till. Jag hade tur för en av de äldre tjejkusinerna hade fått mig. Sedan var julen slut. Och jag öppnade de fina paket jag fått från er där hemma också. Tack så jättemycket, jag blev väldigt glad för allt fint.



På fredagen åkte jag snöscooter med Katie till hennes mormor och morfar som bor i närheten och spelade kort hela dagen. Jag har lärt mig det roliga kortspelet Yuker här. Och jag vinner hela tiden haha. Och ni ska veta hur dåliga förlorare amerikanare är. Dem kallar en fuskare om man vinner. Senare på dagen kom David och hans familj upp, även de med mer paket. Och Jerry hade även bjudit in en massa andra familjer. Så vi spelade kort, Apples to Apples, kasta gris (katie gillade sin present haha) och tittade på August Rush (se den!!). Dave hade tagit med sin filmprojektor. På lördagen gjorde vi inte mycket, tog det lugnt och kollade på film och spelade en massa kort.  
På söndagen var det dags för skidåkning, vi åkte till Crystal Mountain som låg norrut, 1,5 timmar från stugan. Det var bara jag, Katie och Jake, för David hade nyss opererat sitt knä. Jake berättade innan hur stort det var så jag blev ju lite tyst när jag kom dit och kunde se toppen av liften, haha. Crystal Mountain var ändå ett fint skidställe, ett av de största i Michigan, med 45 backar. Dock var ju backarna korta i jämförelse med alperna. Så där var vi hela dagen och hade kul. Katie hade inte åkt skidor sen flera år medans Jake var en van snowboardåkare. På måndagen hände inte mycket förutom att vi packade och åkte hem.


Kommentarer
Postat av: Pernillla

Oh Paper towns!!:D Låter som en jätte mysig jul!:)

2008-12-30 @ 18:46:54
Postat av: Pa

Va kul du verkar ha haft och en massa snö, vi har inte haft snö här. Kan vi höras på Skype vid 10-tiden ikväll (Sv tid)?

2008-12-30 @ 19:31:43
Postat av: Sofia

Ja, jag försöker vara inne då :)

2008-12-30 @ 19:35:01
URL: http://sofiausa.blogg.se/
Postat av: Mormor och Morfar

Vad roligt att läsa om din fantastiska jul med så mycket snö och många presenter.Så roligt hade inte vi i det snöfattiga Göteborg.Vi hoppas du kan hälsa till alla med önskan om ett riktigt Gott Nytt år från oss i Sverige och nu kan du ju dessutom se fram emot värmen på Hawaii som väl blir en annorlunda upplevelse. Ha det så bra.

2008-12-31 @ 13:34:02
URL: http://sofiausa.blogg.se/
Postat av: Farmor o farfar

Vilken mysig jul Du haft. Ett riktigt Gott Nytt År

till er alla.

2008-12-31 @ 16:14:44
URL: http://sofiausa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0