Washington D.C.

Nu är jag hemma från Washington DC och det var en mycket rolig resa! Jag har sett så mycket historiska saker och tagit en mängd bilder..

I fredags morgon blev jag upphämtat av Kasie och hennes mosters intressanta familj. Jag kände bara hennes moster sedan innan men jag lärde snabbt känna resten av familjen. Dem var verkligen jättesnälla som bara lät mig hänga på sådär. De hade en dotter, Shadae och en son, Cameron. Vi åkte bil igenom Michigan, Ohio, Pennsylvania, Maryland och bodde på hotell i Virginia. Resan tog runt tio timmar. På lördagen åt vi en supergod frukost och tog sedan en buss in till Washington DC. Den här helgen är det Cherry Blossom Festival vilket betyder att folk från hela världen kommer dit för att titta på alla vackra körsbärsträd som blommar förfullt och parader osv. Det var verkligen hur mycket folk som helst. Vi tittade på paraden en stund och såg the Capital Building på vägen till ett naturhistoriskt museum. Det var coolt, med alla olika sortrens djur runtom i världen som var uppstoppade i action positioner som gjorde att dem såg levande ut. Där fanns också dinosaurier och mammutar.




Efter det gick vi till George Washington Monument som är ett högt torn. Det var superblådigt utomhus den dagen, speciellt uppe på den platån. Vi kunde inte ens stå still. Mitt hår är överallt på bilderna.



Sedan gick vi till United States Holocaust Memorial Museum. Det var väldigt intressant men sorgligt såklart. Vi fortsatte till Thomas Jefferson Memorial. Runtom blommade körsbärsträden överallt så fint. Dessa träd var en gåva ifrån Japan. Vi såg Jefferson's staty, och där firades också Cherry Blossom Festival med massvis med folk.



Vi fick sedan gå tillbaka en lång bit för att se Abraham Lincoln's Memorial. Först gick vi förbi World War II Memorial. Kasie var extra excited inför Lincoln statyn för hon gillar honom. Jag kan tyvärr inte speciellt mycket om amerikansk historia för att inse vikten av dessa människor.



När vi sett hans staty var vi alla helt utmattade efter att ha gått så långt. När vi skulle åka tillbaka gick allt bara fel. Det slutade med att det tog omkring fem timmar att komma tillbaka till hotellet på grund av buss trubbel och annat. Jag förstår varför amerikanarna varken litar på eller gillar kollektivtrafiken. Vi fick i alla fall testa på Metrosystemet.

 

 

På Söndagen råkade vi försova oss. Pappan i familjen var helt sjukt sportintresserad så han valde att stanna kvar på hotellet och kolla på Michigan States viktiga basketgame. Det enda han hade på sig var Michigan State kläder och han, tillsammans med mamman, hade en förmåga att skaffa vänner överallt. Det var en väldigt speciell familj men dem var roliga. Speciellt pappan som jag inte kunde sluta skratta åt. Även om han själv var omedveten om hur rolig han var. Ett exempel är när han skulle besöka en baja maja och slet upp första bästa dörr. Där stod en man... Chockad smällde han igen dörren igen och gick snabbt in till nästa. Haha. Jag vet jag har dålig humor.. 
Vi var inte inne i Washington DC förrän lite senare den dagen. Vi började vår långa vandring mot Vita huset, Obamas residens. Väl framme var det mycket säkerhet runtom och massa folk. Vi fick se både framsidan och baksidan men vi besökte aldrig själva huset. Vi tror förresten att vi lyckades få en glimt av en av Obamas döttrar som stod med en grupp folk precis utanför.


Sedan gick vi omkring i staden och besökte ett ställe där vi tog kort med Obama. Vi gjorde också varsitt speech. Kasie valde att göra sitt känslosamt. Vi träffade också på en historisk man.



Vi ville hitta Georgetown där det fanns shopping. Det tog oss flera timmar och långt att gå. När vi tillslut hittade det var det en mysig stadsdel med lite mer exklusiva affärer. Vi hittade i alla fall bland annat H&M, Zara, Urban Outfitters.



Den dagen gick vi ännu mera än första så vi var totalt slut. Vi började vår resa hem den kvällen men stoppade och sov på hotell i Pennsylvania.


Kommentarer
Postat av: sophia

hej, jag undrar bara.. finns det några snygga killar där du är? för jag får alltid intrycket av att amerikanska killar är oattraktiva :P haha :)

2009-04-08 @ 13:10:37
Postat av: Anonym

hej, jag undrar bara.. finns det några snygga killar där du är? för jag får alltid intrycket av att amerikanska killar är oattraktiva :P haha :)

2009-04-08 @ 13:11:11
URL: http://sjacobs.blogg.se/
Postat av: anton

Låter som en skön tripp

2009-04-08 @ 15:13:49
Postat av: Anonym

Fantastisk resa och du fick se alla blommande körsbärsträd från Japan i USA. Jag såg dem i Kyoto i Japan för många år sedan och var mycket imponerad. Varför gör alltid Kaisie så fula grimaser på korten Hon ser ju så bra ut annars? Hälsningar och många kramar. Morfar.

2009-04-08 @ 15:18:41
Postat av: Sofia

sophia: haha kul fråga. Jo det finns väl såklart, men på min skola är det inte precis gott om dem tyvärr ;)



morfar: Haha varför hon alltid gör fula grimaser? ingen aning får ta och fråga henne. men hon vill väl skoja till det :)

2009-04-08 @ 15:55:38
URL: http://sofiausa.blogg.se/
Postat av: Julia (utbytesstuden 09/10)

Ville bara säga att jag beundrar dig som kämpar på i USA trots problem med värdfamilj och undrar vilken sorts kamera du har? Dina bilder blir ju urfina. (:

2009-04-10 @ 13:06:22
URL: http://jlf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0