Maui, Hawaii

Jag ska försöka att dela med mig av mina fantastiska upplevelser på denna paradisliknande ö. Vi bodde hos värdfamiljens vänner. De är släkt på något vis med Wela, och vi bodde hos hans son Michael och flickvän Dawn, i ett mindre hus bredvid deras hus. Det bodde jättefint, med lång palmallé och havsutsikt, i staden Wailuku. Wela pendlar mellan Hawaii och Alaska, men han och hans son är båda uppfödda på Hawaii. De tog med oss över hela Maui och visade oss platser som inte ens turister får chansen att se. Vi åkte mycket bil, kringelikrokvägar och fick se vackra landskap. Jag tog miljontals bilder så här kommer ett urval av dem.



Jag har testar surfing och boogie boarding som var jättekul! Eftersom att både Wela och Michael har surfat sedan dem var små var de jättebra på att lära och hjälpa oss. Vi startade med några lugnare vågor och jag stod upp på brädan redan första försöket. Det jobbiga var att paddla tillbaka ut och vänta på bra vågor. När vi gjorde boogie boarding var vågorna enorma och man slungades med och färdades i snabb fart ända in till stranden. Vi åkte till ett känt surfställe, Honululu Bay och kollade på bra surfare. Vi har också snorklat en del och letat efter snäckor på stranden. Jag hittade en massa fina.




Vi har åkt till en park och en tropisk trädgård. Där vi fick se vackra blommor, träd, berg och natur. Jag visar min kärlek till palmer. På en av bilderna kan man se ett änglatrumpetträd i bakgrunden. Dem växer vilt här. Jag såg också regnbågar överallt. Grymt vackert.




Vi gjorde längre utflykter också. En dag åkte vi till Hana som ligger på andra sidan av ön. Det tog hela dagen och vi åkte på smala krokiga vägar i bergen och såg massa fina saker. På vissa ställen var det regnskogeaktigt och utmed vägarna såg vi många vattenfall. Vi stannade vid ett speciellt ställe som kallas Blue Pool och det är världskänt. Dock så låter ägaren inga turister komma in dit längre, men efter en lång övertalning fick vi komma in, endast pågrund utav att Wela och Michael kände honom. Det var vackert. Innanför havet fanns en sötvattenpool med vattenfall som vi badade i. Sedan åkte vi vidare till ett coolt ställe som hette Waianapanapa med vattenkällor där man simmade in i grottor. Jag satt på en klippa i grottan där en hawaiiansk prinsessa blev mördad för länge sedan.

 


En annan dag steg vi upp mitt i natten för att åka högt upp till ett berg och se världens närmsta soluppgång. Vi satt och väntade där en evighet och frös ihjäl men det var ändå coolt att se.




Ett av mina favoritställen var den mysiga staden Lahaina på Mauis västra kust. Det fanns massa surfaffärer och annat kul. Bilden med trädbakgrund visar ett enda träd som var så stort. En kväll åkte vi dit med Wela för att se en show som handlade om Hawaiis historia.




Vi fick också se valar. Man stannade längs vägen och kollade på dem när de hoppade och sprutade vatten. En dag var vi på en marknad med massa andra turister. Jag träffade ett par norska ungdomar som jag snackade svenska med. Det var de första skandinaviska människor jag sätt sedan jag kom hit.




I slutet regnande det två dagar, varav en dag då vi skulle ut med båten och fiska så det var synd. En dag stack alla och jagade. Jag var kvar hemma med min värdmamma. När de kom tillbaka hade de skjutit getter. De hade också hittat tre små getungar som var jättesöta och som hade blivit av med sin mamma. De tog dem hem till huset och nu ska de bo där. De brukade tydligen göra så.




Det var inte kul att åka hem. Det enda vi aldrig gjorde var att se delfiner och att dansa hula. Wela är förresten världens skönaste och speciellaste människa. Hans hawaiianska dialekt gjorde det svårt att förstå honom men han pratade på hela tiden. Han berättade de mest facsinerande historierna och man undrade om hälften var sant. Han har varit över hela världen och jagat alla möjliga djur. Speciellt i Afrika och han har världsrekord i at ha skjutit största bisonoxen osv. I huset fanns allt från flodhästfötter till elefantbetar och hajben. Sista bilden är jag och älsklingsvalpen Melli.


Kommentarer
Postat av: Morfar

Läste med stort intresse din blogg från Maui och alla dina fantastiska bilder. Att du vågade vindsurfa det vågade inte jag 1984 när jag var på Oahu.Men detta var väl nära Paradiset! NU får du kämpa med vintern några veckor till och kaske ta fram skidorna igen. Ha det så bra. Hälsningar from Sweden Mormor och Morfar.

2009-02-03 @ 15:56:37
URL: http://[email protected]
Postat av: Anonym

Vad underbart du verkar ha haft det :)

2009-02-03 @ 21:21:30
Postat av: fanny

Härligt!

2009-02-04 @ 21:06:05
Postat av: Farmor o farfar

Vilken upplevelseresa.

Med Dina vackra foton får vi se hur fint Hawaii är.



Kram.

2009-02-05 @ 10:55:23
URL: http://sofiausa.blogg.se/
Postat av: Anonym

FREESTREET helt ny jättelätt att värva.



Du får presentkort från NELLY eller et SUPERPRESENTKORT där du själv kan välja butik.



Ta chansen helt gratis och jättelätt



http://www.freestreet.se/?r=135

2009-02-05 @ 18:42:54
Postat av: Elina

Låter helt underbart :) Kul att läsa också eftersom jag åker till Hawaii med EF i mars, längtar :D Ha det fint!

2009-02-06 @ 05:19:43
URL: http://elinaiusa.blogg.se/
Postat av: Emelie Andersen

Hej Sofia. Du verkar ha haft det Underbart i Hawaii :) Verkligen jätteskojj. Dina bilder är helt underbara. Hur kan du få dom så fina :O vad har du för kamera? Och du är så otroligt vacker! Ha det super bra! Puss

2009-02-12 @ 00:39:58
Postat av: Marie Jönsson

Sofia det är helt sjukt att du har varit på Hawai, dit hade man ju gärna åkt måste jag säga! :)

Hoppas du får det fortsatt bra nu :)

Kramar

2009-03-01 @ 15:00:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0